Sakramentuak

ELIZAREN ZAZPI SAKRAMENTUAK ELIZA KATOLIKOAREN KRISTAU BIDEAN (KATIXIMAN):

1210 Itun Barriko sakramentuak Jesusek eratutakoak eta zazpi dira, hauek dira, Bataioa, Sendotza, Eukaristia, Aitortza, Gaixoen Oliadura, Abadetza eta Ezkontza. Zazpiak urrats guztiei egokitzen jakez eta kristauaren bizitzaren momentu garrantzitsuenetara: kristauen fede bizitzan jaiotza eta hazkundea, sendakuntza eta misioa emoten dabe. Bizitza naturala eta bizitza espiritualaren arteko antzekotasunen bat emoten da. (cf S. Tomás de A.,s.th. 3, 65,1).

1211 Analogia honi jarraituz lehenengoz kristautasunaren sarbide sakramentuak azalduko dira (lehenengo kapitulua), gero sendakuntzarenak (bigarren kapitulua), azkenik komunioaren eta sinestunen zerbitzuan dagozan sakramentuak (hirugarren kapitulua). Egia da sailkapen hau ez dala egin daiken bakarra, baina sakramentuek organismo bat osatzen daben non bakoitxak bere toki berezia dauan erakusten dau. Organismo honetan, Eukaristiak leku berezi bat osatzen dau, “sakramentuen sakramentua” izanda: “sakramentu guztiek honi bideratzen dira euren jomuga lez” " (S. Tomás de A., s.th. 3, 65,3).


Bataioa


1275 Kristau sarbidean hiru sakramentuen batasunen bidez lortzen da: Bataioa, bizitza barri baten hasiera dana; Sendotza, bere sendotasuna; eta Eukaristia, Kristoren Gorputza eta Odolaz dizipulua elikatzen dauana Berengan aldatzeko.

1276 “Zoazie, bada, eta egin herri guztiak nire ikasle, Aitaren eta Semearen eta Espiritu Santuaren izenean bataiatuz herri guztiak eta nik agindu deutsuedan guztia betetzen irakatsiz. Eta ni zeuekin izango nozue egunero munduaren azkena arte»” (Mt 28,19-20).

1277 Bataioak Kristogan bizitza barriaren jaiotza suposatzen dau. Jaunaren borondateagaitik, salbaziorako beharrezkoa da, Eliza bera dan lez, bataioak sartzen dauanean.

1278 Bataioren oinarrizko erritua izangai uretan sartzen datza edo bere burutik ura isurtzean, Hirutasun Santua aitatzen, hau da, Aita, Semea eta Espiritu Santua.

1279 Bataioren fruitua, edo bataioren grazia, oso aberatsa da: Bekatu originalaren eta norberaren bekatu guztien barkamena; bizitza barri baten jaiotza, beren bidez gizakia Aitaren seme ordea bihurtzen dana, Kristoren partaide, Espiritu Santuaren tenplua. Bataioaren eraginagaitik, bataiatua Elizan sartzen da, Kristoren Gorputzean, eta Kristoren abadetzaren partaide.

1280 Bataioak ariman ezabaezin zeinu espirituala inprimitzen dau, karakterrak, kristau erlijioaren kultuan bataiatua sagaratzen dau. Karakterraren arrazoiagaitik, Bataioa ezin da errepikatu (cf DS 1609 y 1624).

1281Fedeagaitik heriotza pairatzen dabenak, katekumenoak eta, graziaren eraginagaitik, Eliza ezagutu barik, zintzotasunez Jaikoa bilatzen dabezan eta bere borondatea betetzen ahalegintzen daben gizon emakume guziok, salbatu daitekez, Bataioa jaso ez baeben be (cf LG 16).

1282 Antzinatik, Bataioa umeei emoten jake, gizakien merituak ez diran suposatzen Jainkoaren grazia eta dohaina diralako; umeak Elizaren fedean bataiatzen dira. Kristautasunaren sarrerak benetako askatasunean sarbidea emoten dau.

1283 Bataiatu barik hiltzen diran umeen kasuan, Elizaren liturgiak jainkoaren miserikordian konfiantza eukitzen, eta euren salbazioaren alde otoitz egiten gonbidatzen gaitu

1284 Larrialdietan, edonork bataiatu daike, Elizak egiten dauen asmoa badu, eta izangairen buruaren gainean isurtzen dau esanez: “Nik Aitaren, Semearen eta Espiritu Santuaren izenean bataiatzen zaitut”

Sendotza


1315 “Jerusalemen egozan apostoluek, Samariak Jainkoaren hitza onartu ebela jakitean, Pedro eta Joan bidali ebezan hara. Iritsi zirenean, samariarren alde otoitz egin eben, Espiritu Santua har zezaten. Izan ere, artean haietako inorengana jaitsi gabe egoan Espiritua; Jesus Jaunaren izenean bataiaturik bakarrik egozan. Beraz, Pedrok eta Joanek eskuak buruan ezarri eutsiezan, eta Espiritu Santua hartu eben.

1316 Sendotzak bataioaren grazia perfekzionatzen dau; Espiritu Santuak emoten dauan Jainkoaren semetasunean sakontzeko sakramentua da, Kristori irmoago atxikitzeko, Elizagaz dogun lotura indartzeko, bere misioagaz gehiago lotzeko eta kristau federen lekukotasuna hitzez eta ekintzez laguntzeko.

1317 Sendotza, Bataioak lez, kristauaren ariman ezabaezin zeinu espirituala edo karakterra inprimatzen dau; horrexegaitik sakramentu hau bizitzan behin baino ezin da hartu.

1318 Ekialdean, sakramentu hau Bataioaren ostean emoten da eta Eukaristian parte hartzen jarraitzen dau, tradizioak hiru sarbiderako sakramenturen arteko batasuna aldarrikatzen dau. Mendebaldeko Elizan sakramentu hau arrazoitzeko adina heltzean jasotzen da, eta normalean gotzainak baino ez dau ospatzen, elizarekiko atxikimendua sendotzen dana aldarrikatzen.

1319 Arrazoimentzako gaitasuna adina dauan Sendotza izangai fedea aitortu behar dau, graziaren egoeran egon, sakramentua jasotzeko nahia eduki eta Kristoren ikasle eta lekuko papera hartzeko prest agertu, elizaren alkartean zein munduko esparruan.

1320 Sendotzaren oinarrizko errituala bataiatuaren bekokian Krisma Santuaren igurztean datza (Ekialdean, beste zentzumenezko organoetan be), ministroaren eskuak ipinten eta hurrengo hitzekaz: "Accipe signaculum doni Spiritus Sancti" ("Seinale honetatik Espiritu Santuaren dohaina jasoizu "), erromatar errituan; "Signaculum doni Spiritus Sancti" ("Espiritu Santuaren sigiluaern dohaina "), bizantziar errituan.

1321 Sendotza Bataiotik aparte ospatzen danean, Bataioagaz dauan lotura Bataioaren promesak barritzen bidez adierazte da, besteak beste. Sendotza Eukaristiaren barruan ospatzen da, kristautasunaren sarbiderako sakramentuen batasuna azpimarratzen laguntzeko.
Eukaristia


1406 Jesusek esan eban: “Neu naiz zerutik jaitsia dan ogi bizia; ogi honetatik jaten dauanak betiko bizia izango dau… nire Gorputza jaten eta nire Odola edaten dauanak betiko bizia dau … nigaz bat eginda dago, eta ni beragaz». (Jn 6, 51.54.56).

1407 Eukaristia Elizaren bihotza eta bizitzaren gailurra da, Eukaristian Kristok Eliza eta partaide guztiak beren Aitari, gurutzean behin eta betiko goraipatzeko eta eskerrak emoteko egindako sakrifizioagaz lotzen dauzalako; sakrifizio honen bidez salbazioaern graziak bere Gorputzean, Eliza danaren gainean isurtzen dauz

1408 Eukaristiaren ospakizunea osatzen dabe elementuak hauexen dira: Jainkoaren Berbaren aldarrikapena, Jainko Aitari eskerrak emotea berengandik jasotzen doguzan hainbeste gauza onak, batez ere bere Semearen dohaina, ogia eta ardaoaren sagaratzea eta otoruntza liturgikoan parte hartzea Jaunaren Gorputza eta Odola jasotzen: elementu guzti hauek kultu ekintza bakar bat osatzen dabe.

1409 Eukaristia Kristoren Pazkoaren memoriala da, hau da, Kristoren salbazioarena beren bizitza, heriotza eta berpizkundearen bidez garatutakoa, ekintza liturgiaren bidez barritzen dana.

1410 Kristo berak, abade nagusia eta Itun Barriko betierekoa, abadetzaren ministerioren bidez, eukaristiaren sakrifizioa eskeintzen dau. Eta Kristo bera, ogia eta ardoren espezien bidez benetan presente dagoana , Eukaristiaren sakrifizioaren eskaintza da.

1411 Bakarrik presbiteroak bidezko ordenatuak diranek Eukaristia zuzendu daikie eta ogia eta ardoa sagaratu Jaunaren Gorputza eta Odola bihurtu daiten.

1412 Eukaristiaren oinarrizko zeinuak gari ogia eta mahats ardoa dira, euren gainean Espiritu Santuaren bedeinkapena eskatzen da eta presbiteroek Jesusek azken afarian sagaratzeko erabilitako berba berdinak erabiltzen dauz: “Hau nere gorputza da, zuentzat emana … hau nire Odolaren Kaliza da...”

1413 Kontsagrazioaren bidez ogia eta ardoaren transubstanziazioa Kristoren Gorputza et Odoletan gertatzen da. Ogia eta ardaoaren sagaratutako espezien bidez, Kristo bera, biziri eta loratua, benetan, egiazko eta substantzial era agertzen da, bere Gorputza, Odola, arima eta jainkotasunaz (cf Cc. de Trento: DS 1640; 1651).

1414 Sakrifizioa dan neurriaz, Eukaristia hildako eta bizidunen bekatuen barkamenerako eskeintzan da, eta Jainkoarengandik onura espirituala eta denboralak lortzeko.

1415 Kristo Eukaristiaren Komunioan hartu gura dauana graziaren egoeran egon behar da. Bekatu hilkorra egindako kontzientzia eukiz gero, ez da Eukaristiara hurbildu behar, Penitentziaren sakramentuaren bidez absoluzioa jaso arte.

1416 Kristoren Gorputza eta Odolaren Komunio Sakratuak jaunartzea hartzen dauna eta Kristoen arteko batasuna haunditzen dau, bekatu arinak barkatzen dauz eta bekatu larrien aurrean babesten dau. Jaunartzea hartzen dauana eta Kristoren arteko loturan sendotzen danez, sakramentu hau jasotzean Elizaren batasuna indartzen da, Kristoren Gorputz mistokoarena.

1417 Elizak sinestunei Eukaristian parte hartzen dabenean komunio sakratua hartzea bizkor gomendatzen deutsie; eta urtean behin, gitxienez, egiten behartzen dauz.

1418 Aldareko Sakramentuan Kristo bera presente dagoanez, gurtza kultuaz ohoratzea egokia da eta zuzen. “ Santu Santu Sakramentuaren bisita esker oneko froga da eta, gure Jaunarekiko maitasun zeinu bat eta Kristo ohoratzeko beharraren ikurra ” (MF)

1419 Kristok, mundu honetatik Jainkoarengana joan zana, Eukaristian beragaz eukiko dogun loriaren seinale emoten deusku: Sakrifizioaren partehartzeak bere Bihotzagaz identifikatzen gaitu, bizitza honen bidez egiten dogun bidaian indarren sostengua, Betiko Bizitzaren nahia eta orain zeruko Elizagaz bat egiten gaitu, Ama Birjinagaz eta santu guztiekin.

Aitortza eta Adiskidetza



1485 Pazko arratsaldean, Jesus gure Jauna ikasleei agertu jaken eta esan eutsien: “Hartzazue Espiritu Santua. Zuek bekatuak barkatzen deutsiezuenei barkatu egingo deutsez Jainkoak be; zuek barkamena ukatzen deutsiezuenei , ukatu egingo deutsie» (Jn 20, 22-23).

1486 Bataioaren osteko egindako bekatuen barkamena sakramentu berezi baten bidez lortzen da, sakramentu honek izen ezbardin dauz: konbertsio sakramentua, aitorpenarena, penitentziarena edo adiskidetzarena.


1487 Bekatua egiten dauanak Jainkoaren ohore eta maitasuna, Jainkoaren semea deitua dan gizonaren dignitate propioa, Elizaren onura espirituala, kristau guztiok harri bizirik izan behar doguna mintzen dauz.


1488 Fedearen begietatik, ez dago kalte handirik bekatua baino, eta ez dago ondorio larriagorik dauzan gauza bekatarientzat, Elizarentzat eta mundu guztientzat bekatua baino.


1489 Jainkoarekiko komuniora itzultzea, bekatuagaitik galdu eta gero, Jainkoaren graziatik sortzen dan mugimendua da, miserikordiaz beterik eta gizakien salbazioaren irrikatsu dago Jauna. Dohain hau eskatzea norbererako eta besteentzako beharrezkoa da.


1490 Konbertsio eta damutasuna deitua Jainkoarengana itzultzeko mugimendu honek, egindako bekatuen aurrean mina eta nazka suposatzen dauz, eta konpromiso sendoa barriro ez egiteko. Konbertsioak, lehenaldia eta etorkizuna begiratzen dauz; eta itxaropenez betetzen da, Jainkoaren errukitasunean.


1491 Penitentziaren sakramentua penitentearen hiru ekintzen batasunez osatuta dago, eta abadearen absoluzioagaz. Penitentearen ekintzak hurrengoak dira: damutasuna, aitortza edo bekatuen aldarrikapena abadeari eta kalteen konponketa egiteko asmoa eta penitentziaren ekintzak.


1492 Damutasuna (kontrizioa be deitua) fedetik sortutako arrazoikaitik inspiratuta egon behar da. Damutasuna Jainkoa karitate maitasunagaitik sortzen bada, “perfektua” deitzen da; beste arrazoi batzuenkaitik oinarritzen bada “inperfektua”.


1493 Jainkoa eta Eligaz adiskidetzea lortu gura dauanak abadeari aitortu barik dauzan bekatu larri guztiak aitortu behar dauz, eta bere kontzientzia arretaz aztertu eta gero gogoratzen dauzan guztiak. Bekatu arinak aitortzea, beharrezkoa izan ez arren, Elizak biziki gomendatzen dau.


1494 Aitor-entzuleak penitenteari “satisfazio” edo “penitentzi” bete behar izango dauzan ekintza batzuk inposatzen deutsoz, bekatuagaitik egindako kaltea konpontzeko eta Kristoren ikasle baten ohitura onak barriro hartzeko.


1495 Normalean Elizagandik bekatuak barkatzeko ahalmena jaso daben abadeek baino ezin dabe bekatuak barkatu Kristoren izenean.


1496 Penitentzia sakramentuaren ondorio espiritualek hauexek dira:

- Jainkoarekiko adiskidetzea, honi esker penitenteak grazia berreskuratzen dau;
- Elizarekiko adiskidetza;
- Bekatu larriak egiteagaitik erezitutako betiereko zigorra;
- Bekatuen ondorioekaitik, zati bat gitxienez, sortutako zigor denboralak;
- Kontzientzi bakea eta lasaitasuna, eta kontsolazio espirituala;
- Kristau borrokarako behar diran indar espiritualen gehikuntza.

1497 Bakarkako eta bekatu larri guztien aitortza absoluzioagaz jarraituta ohiko modu bakarra Jainkoa eta Elizarekiko adiskidetzerako.


1498 Induljentzien bidez, sinestunek eurentzat eta Purgatorioan dagozan arimentzako bekatuenkaitik merezitutako zigor denboralak arindu daikez.
Gaixoen Oliadura


1526 Zuetako norbait gaixo dagoela? Dei egin diezaiela eliz arduradunei,
gaixoaren alde otoitz egin eta Jaunaren izenean olioz igurtz dezaten. Fedez
egindako otoitzak osasuna emango deutso gaixoari eta jaikiaraziko dau Jaunak,
eta barkatu egingo deutso, bekaturik egin badau. (St 5,14-15).


1527 Gaixoen Oliaduraren sakramentuaren helburua gaixotasun larri bat
pairatzen dauan kristuari edota zahartzaroan grazia berezi bat emotea da.


1528 Sinestuna
gaixotasunagaitik edota adinagaitik hil zorian dagoan garaia Gaixoen Oliadura
jasotzeko momenturik egokiena da.


1529 Gaixoen Oliadura kristauak gaixotasun larria pairatzen dauan
bakoitzean jaso daike, baita jaso eta gero gaixotasuna larritzen danean.


1530 Abadeek (presbiteroak eta gotzainak) baino ezin dabe gaixoaren
Oliaduraren sakramentua emon, egiteko, Gotzainak bedeinkatutako olioa erabili
behar da, edo, larrialdi baten aurrean, ospakizuna egingo dauan presbitero
berberak bedeinkatua.


1531 Sakramentu honen ospakizuna gaixoen bekokian eta eskuetan (erromatar
errituan) eta gorputzaren beste atal batzuetan (mendebaldean) igurtzia
oinarrizkoa da, olioztatzea abade ospatzailearen liturgi otoitzagaz lagunduta sakramentu honen
dohain berezia eskatzen.


1532 Gaixoen Oliaduraren
grazia bereziak hurrengo ondorioak dakarz:

- Gaixoa Kristoren Pasiogaz lotzea, bere eta Eliz osoaren onerako;
- Kontsolazioa, bakea eta gaixotasuna eta zahartzaroaren sufrimenduak
kristau lez jasateko indarra;
- Bekatuen barkamena gaixoak ezin baeban lortu aitortzaren sakramentuaren
bidez.
- Gorputzaren sendaketa berreskuratzea, osasun espiritualari komeni bajako;
- Betiereko bizitzara igarotzeko prestakuntza.
Ordena


1590 San Paulok bere ikasle Timoteori esan eutson: “Horregaitik
gogorarazten deutsut indarberri dezazula nik eskuak ezartzean Jainkoak eman
eutsun dohaina” (2 Tm 1,6) eta “Egia da elkarte-zuzendari izan nahi dauanak
eginkizun ona nahi dauela.” (1 Tm 3,1). Titori esan eutson: “Arrazoi honengatik
utzi zaitut Kretan, konpondu gabe gelditu dena konpon dezazun; batez ere, hiri
bakoitzean elkarte-arduradunak ezar ditzazun, eman neutsuzan argibideen
arabera.” (Tt 1,5 )


1591 Eliza osoa abade herri bat da. Bataioagaitik, sinestun guztiak
Kristoren abadetzaren partaide dira. Partehartze modu honi “ohizko sinestunen
abadetza” deitzen deutsagu. Abadetza honetatik eta honen zerbitzuan badago
beste modu bat Kristoren misioan parte hartzeko: Ordenaren sakramentuaren bidez
emondako ministerioa, bere zeregina alkartearen erdian Kristo-buruaren ordezko
zerbitzuan egoteko beharrean datza.


1592 Abadetza ministeriala sinestunen ohizko adadetzaz berez ezbardintzen
da, sinestunen zerbitzurako botere sakratu bate moten daualako. Ordenatuta
dagozan ministroek Jainkoaren herrian euren zerbitzua irakastearen bidez (munus
docendi), Jainkoaren kultuaren bidez (munus liturgicum) eta gobernuaren
pastoraltzaren bidez (munus regendi) eskeintzen dabe.


1593 Hasieratik, abadetzaren ministerioa hiru gradu edo modu ezbardinetan
jaso eta garatu izan dira: Gotzainak, presbiteroak eta diakonoak. Ministerio
ordenatuak ezinbestekoak dira Elizaren egitura organikoentzat: gotzain,
presbitero eta diakono barik ezin da Elizaz berba egin (cf. Antiokiako S. Ignazio,
Trall. 3,1).


1594 Gotzainak Ordenaren sakramentuaren betetasuna jasotzen dau, eta honen
bidez apezpikuen batzarrean sartzen da, eta bera tokatzen jakon Eliza
partikularraren buru ikusgarri bihurtzen da. Gotzainak,, apostoluen ondorengo
lez, eta apezpikuen batzarreko kide lez, erantzukizun apostolikoan parte
hartzen dabe eta Eliza osoaren misioan, Aita Santua, Done Petriren
ondorengoaren autoritatearen menpean.


1595 Presbiteroak abadetzaren dignitatean gotzainekaz loturik dagoz, eta era berean euren menpean dagoz euren
pastoral eginkizunen garapenean; gotzainen laguntzaile arduratsuak izateko
deituak dagoz; euren Gotzainaren inguruan presbiterioa osatzen dabe, eta
Gotzainagaz batera Eliza partikularraren erantzukizuna hartzen dabe.
Gotzainaren partetik parroki baten komunitatearen zaintza edo elizako eginkizun
konkretu bat  jasotzen dabe.


1596 Diakonoak ministro ordenatuak dira, Elizaren zerbitzu  eginkizunetarako; ez dabe abadetza
ministeriala jasotzen, baina ordenazioak betebehar garrantzitsu batzuk emoten
deutsiez, berbaren ministerioan, Jainkoaren kultuan, pastoral gobernuan, eta
karitatearen zerbitzuan, behar guzti hauek Gotzainaren pastoral autoritatearen
menpean bete behar dabez.


1597 Ordenaren sakramentua eskuen inposizioaren bidez konferitzen da, honen
ostean Jankoari ordenatuarentzat ministeriorako behar diran grazia bereziak
eskatzeko sagaratzeko otoitz berezia egiten da. Ordenazioak ezabaezin karakter
sakratu bat emoten dau.


1598 Elizak Ordenaren sakramentua bakarrik bataiatuta dagozan gizonezkoei
(viris) emoten deutsie, ministerioa garatzeko behar diran gaitasunak ezagunak
izan behar dira. Elizaren autoritateari pertsona bat ordenaziorako deia egiteko
ardura eta eskubideak egokitzen jakoz.


1599 Eliza latindarrean, Ordenaren sakramentua presbiteriorako zelibatoa
askatasunez hartzeko prest dagozenerako eta publikoki zelibatoa gordetzeko
konpromezua hartzen dabenerako Jainkoaren erreinuagaitik eta gizonen
zerbitzurako baino ez da normalean.


1600 Gotzainei Ordenaren sakramentua hiru gradu ezbardinetan emotea
egokitzen jake.
Ezkontza


1659 S. Paulok dino: “Senarrok, maita itzazue zeuen emazteak, Kristok ere
Eliza maitatu eta beronen alde bere burua eman zuen bezala… Handia da misterio
hau, eta nik Kristori eta Elizari loturik ikusten dot.” (Ef 5,25.32)


1660 Ezkonduen ituna,gizonezko batek eta andrazko batek bizitza eta maitasunezko barruko alkarte bat osatzen daben bitarte Kreatzaileak fundatu eban eta arau propioak emon ebazan. Bere naturagaitik ezkonduen eta seme alaben sorrera eta heziketaren onerako egin zan. Bataiatuen arean, ezkontza, Kristo Jaunagaitik sakramentu dignitatera igo da(cf. GS 48,1; . CIC,can. 1055,1).

1661 Ezkontzaren sakramentuak Kristo eta Elizaren arteko batasuna adierazi
gura dau. Ezkonduenei Kristok Eliza maitatu izan eban maitasunagaz maitatzeko
grazia emoten deutsie; sakramentuaren grazia honek ezkonduen giza maitasuna
bere beterako eroaten dau, euren arteko banaezin batasuna barritzen dau eta
betiko bizitzarako bidean santifikatzen dauz (cf. Cc. de Trento: DS 1799).


1662 Ezkontza zkongaien arteko onespenean oinarritzen da, hau da, euren
burua besteari emoteko borondatean, betiereko eta maitasunezko itun leiala eta
emonkorra bizitzeko helburuagaz.


1663 Elizaren bizitzan ezkontzak ezkongaiak egoteko era publiko ezbardina ezartzen dauanez, normalean publikoki ospatuko da, liturgi ospakizun baten barruan, abade baten aurrean
(edo Elizak onartutako lekuko baten aurrean), lekukoen aurrean, eta sinestunen asanbladaren aurrean.


1664 Batasuna, banaezintasuna, eta emonkortasunari zabalik egotea
oinarrizkoak dira ezkontzan. Poligamia ez datoz bat ezkontzaren batasunagaz;
dibortzioak Jainkoak batu dana banatzen dau; emonkortasunari uko egiteak
ezkonduen bizitzaren “dohainik handiena”, semea ekiditen dau (GS 50,1).


1665 Dibortziatuen artean, ezkondu legitimoak bizirik dagozan bitartean
barriro ezkontzeak Jainkoaren plana eta arauaren aurka doa, Kristok erakutsi
eban lez. Holan bizi diranak ez dagoz Elizatik bananduta baina ezin dabe
jaunartzerik hartu. Euren kristau bizitza bizi daitekez, bate zere euren seme
alabak fedean hezten.


1666 Kristau etxea umeak fedearen aldarrikapena jasotzen daben lehenengo
lekua da. Horrexegaitik, modu egoki baten, etxeko familiari “etxeko Eliza”
deitzen jako, grazia eta otoitz komunitatea, giza bertuteetarako eta kristau karitarako
eskola.